Pilates

Pilates is een specifieke, unieke methode die is ontwikkeld door Joseph H. Pilates. De belangrijkste doelen van Pilates zijn de ontwikkeling van bewegingsbewustwording en het werken aan een gezond lichaam, een gezonde geest en een gezond leven. Je bouwt uithoudingsvermogen en kracht op, Pilates verbetert je lichaamshouding, zorgt voor een goede flexibiliteit en stabiliteit en brengt body en mind samen. Je wordt je bewust van de disbalans in je lichaam, je leert werken vanuit je diepe buik- en rugspieren, je werkt minder vanuit de oppervlaktespieren en leert hoe je spanning kunt verminderen.

Met geduld en doorzettingsvermogen zal je lichaam zich aanpassen, waardoor je de efficiëntie van de Pilates methode kunt gaan ervaren. Het zal de manier waarop je met je eigen lichaam omgaat veranderen. Pilates is niet alleen voor `het gezonde lichaam’. Ook voor mensen die aan het herstellen zijn van een blessure of geen gewone training kunnen volgen vanwege een aandoening, is Pilates een geschikte en fijne vorm van bewegen.

De Pilates mat-les leert ons dat het lichaam het beste en enige hulpmiddel is voor een fysieke training. Joseph Pilates heeft daarnaast speciale apparaten ontwikkeld om de Pilates training nog effectiever en intensiever te maken.

Zes basisprincipes
De Pilates methode heeft zes basisprincipes :

  • Concentratie: om lichaam en geest met elkaar te verbinden;
  • Controle: de bewegingen worden uitgevoerd met de grootst mogelijke controle om blessures te voorkomen en elke beweging heeft een doel.
  • Center: ons natuurlijke zwaartepunt is het gebied rondom het heupgewricht en de ruggenwervel. Bij Pilates noemen we dit het `powerhouse’. Bij de meeste mensen zijn het de benen en armen die het meest aangestuurd worden, maar eigenlijk is ons centrum (o.a. de diepe buik- en rugspieren) de dragende kracht van ons lichaam.
  • Adem: de nadruk ligt op een (flank)ademhaling; elke oefening is gekoppeld aan een ademhaling en volledig geïntegreerd in de methode.
  • Precisie: elke beweging in de Pilates methode heeft een doel. Ben je je hiervan bewust, dan zal dit uiteindelijk je tweede natuur worden en brengt het je een correcte en natuurlijke lichaamshouding.
  • Flow: alle oefeningen worden aangestuurd vanuit ‘natuurlijk bewegen’.

Je begint bij de basis van de Pilates methode en door regelmatige beoefening kun je het uitbouwen naar een advanced niveau.